Oranjegekte
carmenquint • 1 april 2014
Tijdens het WK gaat Nederland helemaal los. Bier, gezelligheid, feestjes en vooral heel veel oranje: winkels zijn oranje, mensen zijn oranje en in menig volkswijk zijn alle huizen ook oranje. Freem zet de geschiedenis van de oranjegekte voor je op een rijtje, samen met wat hoogte- en dieptepuntjes.

De oranjegekte is geen nieuw verschijnsel. Al zo lang wij ons kunnen herinneren, is heel Nederland oranje tijdens WK’s en EK’s. Maar de oranjegekte hoort oorspronkelijk niet bij het voetballen. De traditie is namelijk begonnen bij het schaatsen. Tijdens internationale schaatswedstrijden in de jaren ’60 zaten fans al in het oranje op de tribune. Tijdens het WK voetbal in 1974 sloeg dit over naar het voetbal. Plotseling kleurden de West-Duitse stadions oranje. De spelers waren overdonderd door de steun die ze voelden van het Nederlandse volk. Misschien is dat ook wel de reden geweest dat Nederland toen tweede werd. Sindsdien is de oranjegekte gebleven.
In 1974 was de oranjegekte alleen nog te zien in de kleding van de fans. Anno 2014 is dit wel anders. Oranje is overal. Oranje hoeden, zonnebrillen, boa’s, maar ook opblaasstoelen, luidsprekers en dierenpakken, er komt geen einde aan! De oranjekoorts had in de jaren ’70 de fans besmet, maar is later ook gaan heersen onder de ondernemers. Elke supermarktketen komt met een WK-actie . Weten jullie het nog, de voetbalplaatjes en de wuppies? “Meeeet eeeeen wuppie wuppie wuppie winnen wij dat wereldcuppie, ja we worden kampioeen!” Dit was een enorm succes, ze waren zo populair dat er een tekort aan wuppies ontstond. Jawel, een ware wuppie-schaarste! De welpies en de beesies die daarna kwamen, waren een domper, een slap aftreksel van de wuppie. Bij elke WK-mascotte komt Albert Heijn ook met een bijbehorende single. Laten we eerlijk wezen, reclame maken doet de Appie als de beste. Met onze favoriete supermarktmanager Harry Piekema als leading vocals hebben meerdere WK-reclame songs zelfs de top 40 gehaald!
Maar niet alleen Albert Heijn staat bekend om haar acties, biermerken kunnen er ook wat van. Zo staan momenteel (midden april) al de Jupiler ribbelglazen met de tekst ‘Hup Holland Hup’ erop in de schappen. Op het moment dat jij dit leest, zal dit aantal vast al duizend maal zijn uitgebreid. Zo zal ook jij vast wel eens een pletterpet of een sexy jurkje van menig biermerk in je handen hebben gehad. Dat sexy jurkje van Bavaria werd zelfs gebruikt voor een stunt tijdens de EK-wedstrijd Denemarken-Nederland in 2012. Zo had een groep Nederlandse vrouwen zich verkleed als Deense fans. Tijdens de rust ontdeden ze zich van hun rode kleding en toonden hun oranje Bavaria jurk. De vrouwen werden het voetbalstadion uit gezet, maar de stunt werd wel wereldnieuws. Goede reclame voor Bavaria ook.
Voetbalfans in Zuid-Afrika hebben wat andere gewoontes dan de Nederlandse. Waar wij graag ‘muziek’ maken door beledigende liedjes te zingen over de tegenstander, nemen ze in Zuid-Afrika een muziekinstrument mee het stadion in. Tijdens het WK in Zuid-Afrika in 2010 is deze gewoonte door andere landen overgenomen, waaronder Nederland. Het was officieel, om het afgrijselijke geluid van de vuvuzela kon je in 2010 niet meer heen. De geluidsoverlast ging zo ver dat het geluid van de vuvuzela’s i n de voetbalstadions er voor zorgde dat je op televisie het commentaar niet meer kon horen. Vanaf september 2010 zijn de vuvuzela’s zelfs verboden door UEFA tijdens de Europa League, de Champions League en het EK 2012. Wie weet mogen ze dit jaar tijdens het WK wel weer gebruikt worden! De Vuvuzela’s hebben Nederland zelfs nog een vermelding in het Guinness Book of Records bezorgd. Op 24 juni 2010 werd in Groningen het wereldrecord vuvuzelablazen gevestigd door 150 mensen die tegelijk op hun vuvuzela bliezen en zo 127,1 decibel bereikten. Het zou mooi zijn als dit wereldrecord dit jaar nog verbeterd kan worden!
Deze oranjegekte is dus zichtbaar. Maar levert het ook wat op? Eén antwoord: ja. De commercie profiteert enorm van de oranjegekte, doordat dit een gigantische omzet van oranje spullen oplevert. Niet alleen winkels doen mee met de trend, ook televisiezenders hebben voordeel van het WK: dit is namelijk de uitgelezen kans om eindelijk met jouw reclame dat miljoenenpubliek te pakken. De prijs voor het uitzenden van de commercial wordt vanwege het enorme publiek dat je bereikt wel een ‘beetje’ hoger. Hiervoor heeft Ster (Stichting Ether Reclame) dit jaar een oplossing gevonden, namelijk het Super Dutch reclameblok. Dit reclameblok bevat hele dure zendtijd voor exclusieve reclamespotjes. Tijdens dit reclameblok moeten bedrijven met verrassende WK-reclames komen: ‘Veel adverteerders haken tijdens grote sportevenementen in met speciale commercials en wij bieden hen nu de mogelijkheid om bijvoorbeeld de primeur van deze inhakers uit te zenden in het speciale Super Dutch-blok’, geeft Ster-directeur Arian Buurman op de site Marketing Tribuna aan. 'Miljoenen Nederlanders zitten 13 juni klaar voor de eerste wedstrijd van Oranje, naar verwachting rond de 10 miljoen mensen. Dat zorgt voor ultieme aandacht voor commercials en merken.'
Waarom is dat blok dan dit jaar pas geïntroduceerd? Dit heeft vooral te maken met het feit dat eindelijk het succes van de VS met haar Superbowl-reclames is opgemerkt. Zo wordt er voor één reclame tijdens de rust van de Superbowl (voor diegenen die onder een steen leven: dé Amerikaanse football-finale die jaarlijks in februari gespeeld wordt) al snel vier miljoen dollar neergelegd. In Nederland ligt deze prijs iets lager: het hoogste bedrag dat voor zendtijd betaald moet worden, is €200.000 tijdens de rust van Nederland-Spanje. Ralph Bongaerts, de marketingmanager van Bavaria is er blij mee: : 'Het is erg mooi dat Ster het reclameblok Super Dutch in het leven heeft geroepen. In de VS is het al jaren een fenomeen, aangezien reclame op deze manier weer echt een traktatie wordt voor de kijkers. We kijken ernaar uit om de speciale versie van onze commercial in dit reclameblok te lanceren.'
Op het moment dat jij dit leest, heb je natuurlijk allang meegekregen welk accessoire dit WK het populairste is. Ook heb je vast gemerkt of dat exclusieve reclameblok wel zo’n traktatie is. Maar hoezeer die oranjegekte wel of niet dit jaar heerst: wij zitten in ieder geval tijdens Nederlandse voetbalwedstrijden duimend met een oranje tompouce voor onze neus voor de tv. Hup Holland hup!
In 1974 was de oranjegekte alleen nog te zien in de kleding van de fans. Anno 2014 is dit wel anders. Oranje is overal. Oranje hoeden, zonnebrillen, boa’s, maar ook opblaasstoelen, luidsprekers en dierenpakken, er komt geen einde aan! De oranjekoorts had in de jaren ’70 de fans besmet, maar is later ook gaan heersen onder de ondernemers. Elke supermarktketen komt met een WK-actie . Weten jullie het nog, de voetbalplaatjes en de wuppies? “Meeeet eeeeen wuppie wuppie wuppie winnen wij dat wereldcuppie, ja we worden kampioeen!” Dit was een enorm succes, ze waren zo populair dat er een tekort aan wuppies ontstond. Jawel, een ware wuppie-schaarste! De welpies en de beesies die daarna kwamen, waren een domper, een slap aftreksel van de wuppie. Bij elke WK-mascotte komt Albert Heijn ook met een bijbehorende single. Laten we eerlijk wezen, reclame maken doet de Appie als de beste. Met onze favoriete supermarktmanager Harry Piekema als leading vocals hebben meerdere WK-reclame songs zelfs de top 40 gehaald!
Maar niet alleen Albert Heijn staat bekend om haar acties, biermerken kunnen er ook wat van. Zo staan momenteel (midden april) al de Jupiler ribbelglazen met de tekst ‘Hup Holland Hup’ erop in de schappen. Op het moment dat jij dit leest, zal dit aantal vast al duizend maal zijn uitgebreid. Zo zal ook jij vast wel eens een pletterpet of een sexy jurkje van menig biermerk in je handen hebben gehad. Dat sexy jurkje van Bavaria werd zelfs gebruikt voor een stunt tijdens de EK-wedstrijd Denemarken-Nederland in 2012. Zo had een groep Nederlandse vrouwen zich verkleed als Deense fans. Tijdens de rust ontdeden ze zich van hun rode kleding en toonden hun oranje Bavaria jurk. De vrouwen werden het voetbalstadion uit gezet, maar de stunt werd wel wereldnieuws. Goede reclame voor Bavaria ook.
Voetbalfans in Zuid-Afrika hebben wat andere gewoontes dan de Nederlandse. Waar wij graag ‘muziek’ maken door beledigende liedjes te zingen over de tegenstander, nemen ze in Zuid-Afrika een muziekinstrument mee het stadion in. Tijdens het WK in Zuid-Afrika in 2010 is deze gewoonte door andere landen overgenomen, waaronder Nederland. Het was officieel, om het afgrijselijke geluid van de vuvuzela kon je in 2010 niet meer heen. De geluidsoverlast ging zo ver dat het geluid van de vuvuzela’s i n de voetbalstadions er voor zorgde dat je op televisie het commentaar niet meer kon horen. Vanaf september 2010 zijn de vuvuzela’s zelfs verboden door UEFA tijdens de Europa League, de Champions League en het EK 2012. Wie weet mogen ze dit jaar tijdens het WK wel weer gebruikt worden! De Vuvuzela’s hebben Nederland zelfs nog een vermelding in het Guinness Book of Records bezorgd. Op 24 juni 2010 werd in Groningen het wereldrecord vuvuzelablazen gevestigd door 150 mensen die tegelijk op hun vuvuzela bliezen en zo 127,1 decibel bereikten. Het zou mooi zijn als dit wereldrecord dit jaar nog verbeterd kan worden!
Deze oranjegekte is dus zichtbaar. Maar levert het ook wat op? Eén antwoord: ja. De commercie profiteert enorm van de oranjegekte, doordat dit een gigantische omzet van oranje spullen oplevert. Niet alleen winkels doen mee met de trend, ook televisiezenders hebben voordeel van het WK: dit is namelijk de uitgelezen kans om eindelijk met jouw reclame dat miljoenenpubliek te pakken. De prijs voor het uitzenden van de commercial wordt vanwege het enorme publiek dat je bereikt wel een ‘beetje’ hoger. Hiervoor heeft Ster (Stichting Ether Reclame) dit jaar een oplossing gevonden, namelijk het Super Dutch reclameblok. Dit reclameblok bevat hele dure zendtijd voor exclusieve reclamespotjes. Tijdens dit reclameblok moeten bedrijven met verrassende WK-reclames komen: ‘Veel adverteerders haken tijdens grote sportevenementen in met speciale commercials en wij bieden hen nu de mogelijkheid om bijvoorbeeld de primeur van deze inhakers uit te zenden in het speciale Super Dutch-blok’, geeft Ster-directeur Arian Buurman op de site Marketing Tribuna aan. 'Miljoenen Nederlanders zitten 13 juni klaar voor de eerste wedstrijd van Oranje, naar verwachting rond de 10 miljoen mensen. Dat zorgt voor ultieme aandacht voor commercials en merken.'
Waarom is dat blok dan dit jaar pas geïntroduceerd? Dit heeft vooral te maken met het feit dat eindelijk het succes van de VS met haar Superbowl-reclames is opgemerkt. Zo wordt er voor één reclame tijdens de rust van de Superbowl (voor diegenen die onder een steen leven: dé Amerikaanse football-finale die jaarlijks in februari gespeeld wordt) al snel vier miljoen dollar neergelegd. In Nederland ligt deze prijs iets lager: het hoogste bedrag dat voor zendtijd betaald moet worden, is €200.000 tijdens de rust van Nederland-Spanje. Ralph Bongaerts, de marketingmanager van Bavaria is er blij mee: : 'Het is erg mooi dat Ster het reclameblok Super Dutch in het leven heeft geroepen. In de VS is het al jaren een fenomeen, aangezien reclame op deze manier weer echt een traktatie wordt voor de kijkers. We kijken ernaar uit om de speciale versie van onze commercial in dit reclameblok te lanceren.'
Op het moment dat jij dit leest, heb je natuurlijk allang meegekregen welk accessoire dit WK het populairste is. Ook heb je vast gemerkt of dat exclusieve reclameblok wel zo’n traktatie is. Maar hoezeer die oranjegekte wel of niet dit jaar heerst: wij zitten in ieder geval tijdens Nederlandse voetbalwedstrijden duimend met een oranje tompouce voor onze neus voor de tv. Hup Holland hup!
Tijdens je studieperiode heb je er vast en zeker al eens van gehoord: een stage of minor in het buitenland volgen. Hoewel het wellicht heel eng kan lijken, ga ervoor als dat kan! Het is namelijk een fantastische ervaring. Je moet er wel het een en ander voor regelen. In deze blog lees je meer over de voorbereidingen van een buitenlandse stage of minor.
Soms heb je van die dagen dat er allerlei last minute taken langs je oren vliegen. Het kan dan zomaar gebeuren dat je hoofd helemaal vol raakt van al dat takengeweld. Hoe kun je er voor zorgen dat je toch productief blijft? Hier zijn vijf tools waar ik bij zweer om weer even rust in je hoofd te krijgen om je to do lijstje op orde te krijgen.
Slimmer werken, dat willen we allemaal wel. Dat dacht Rick Pastoor, binnenbaas van Blendle, ook. In dit boek beschrijft hij zijn persoonlijke aanpak waarmee hij rust en richting aanbrengt in zijn werkweek. En die aanpak is nog verrassend praktisch ook. Waar het op neerkomt? Door je mailbox, takenlijst en agenda slimmer te gebruiken heb jij meer ruimte in je hoofd om al je levensdromen uit te voeren. Is het echt zo simpel? Lees hieronder mijn recensie.

8 juni 2020 – De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en FNV Young & United lanceren vandaag een online raadpleging onder alle studenten over de toekomst van het leenstelsel. In de raadpleging wordt studenten gevraagd wat zij als alternatief systeem van studiefinanciering willen. De bonden roepen alle studenten op om hun mening te geven. Op de Dag van het Alternatief (26 juni a.s.) zullen de uitkomsten gepresenteerd worden aan de politiek. Vorig jaar al werd duidelijk dat een meerderheid van de Tweede Kamer het huidige leenstelsel niet meer steunt. De vraag is echter hoe het alternatief eruit komt te zien. Bas van Weegberg, voorzitter FNV Young & United: “Tot nu toe wordt alleen maar óver studenten gesproken. Met deze raadpleging geven wij studenten de kans om te vertellen wat zij zelf een goed alternatief voor het leenstelsel vinden.” Om studenten optimaal inspraak te geven, wordt bij vrijwel alle stellingen informatie aangeboden om tot een weloverwogen besluit te kunnen komen, bijvoorbeeld hoeveel studenten daadwerkelijk lenen, hoeveel een kamer kost en wat voor veranderingen merkbaar zijn sinds de invoering van het leenstelsel. De kern van de raadpleging bestaat uit 21 dilemma’s, je antwoorden hierop wijzen ze in de richting van een oplossing voor het leenstelsel. Studenten worden bevraagd op thema’s als schuld, welzijn, functie van onderwijs, toekomst en zelfstandigheid. Het platform is vormgegeven in samenwerking met KiesKompas, die haar software voor de raadpleging ter beschikking stelt. Met hen, meerdere hoogleraren en een panel van studenten is een zorgvuldige controle uitgevoerd om de neutraliteit van de raadpleging te waarborgen, zodat studenten daadwerkelijk zelf richting kunnen bepalen. Na het invullen van de stellingen krijgen deelnemers de kans om aan te geven wat voor hen de randvoorwaarden zijn van een nieuw studiefinancieringssysteem. De bonden roepen studenten op om massaal gebruik te maken van de mogelijkheid om input te geven. Alex Tess Rutten, voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb): “Of je nu vóór of tegen het leenstelsel bent, zorg dat je je uitspreekt. Ook als je niet het gevoel hebt dat je al voldoende weet over het leenstelsel en de basisbeurs: we hebben ervoor gezorgd dat er veel achtergrondinformatie beschikbaar is op het platform, zodat je je vooraf kunt laten informeren. We zijn op zoek naar een oplossing die draagvlak heeft onder studerend Nederland.” De uitkomst van de raadpleging, inclusief uitwerkingen van mogelijke oplossingsrichtingen, wordt op 26 juni tijdens de Dag van het Alternatief gepresenteerd aan politici van alle politieke partijen. Deze presentatie is ook online te volgen. Meer informatie over de presentatie van de resultaten wordt verstuurd aan alle deelnemers van de raadpleging, en bekend gemaakt via de campagnewebsite, www.nietmijnschuld.nl. #NietMijnSchuld De raadpleging wordt georganiseerd in het kader van de lopende campagne #NietMijnSchuld. Afgelopen maanden hebben tienduizenden studenten zich in deze campagne uitgesproken tegen het leenstelsel. Zo’n 36.000 studenten tekenden de petitie van #NietMijnSchuld die oproept tot afschaffing van het leenstelsel. Via deze raadpleging vragen de LSVb en FNV Young & United studenten wat studenten wél willen. De raadpleging is in te vullen via raadpleging.nietmijnschuld.nl. Op de pagina van de raadpleging is ook een verantwoording te vinden van de gehanteerde methodiek en de gepresenteerde cijfers.